Projekt edukacyjny - Ortomisja
27 Czerwca 2022
Projekt edukacyjny - Ortomisja
Dzięki wsparciu Edukacyjnej Fundacji im. Romana Czarneckiego oraz Fundacji Szkoły z Klasą w placówce realizowano projekt edukacyjny pt. Ortomisja. Projekt przede wszystkim skierowano do uczniów, którzy zaliczali się do grupy osób posiadających specjalne potrzeby edukacyjne (jednak dołączyli także Ci uczniowie, którzy wyrazili chęć). Stworzono w szkole przestrzeń , warunki do wszechstronnego rozwoju dzieci, zapewniając im równocześnie indywidualizację procesu uczenia się. Nasze działania pomogły zaspokoić potrzebę akceptacji, która dominuje u uczniów z dysleksją. Zapewne pozwoliły im przełamać barierę wstydu, otworzyły ich na społeczność szkolną, dodały im pewności siebie i pozwoliły twórczo wykorzystać ich deficyt. Równocześnie dzięki pomysłom uczniów wprowadzono do szkoły nowe polisensoryczne metody nauczania, zapewniono przyjazny sposób edukacji, wielozmysłowe nauczanie. Uczniowie biorący udział w projekcie zrozumieli swoje trudności w nauce pisania, ograniczyli lęk przed ortografią. W projekcie czynnie brała udział społeczność szkolna, uczniowie mieli dostęp do zebranych przez grupę materiałów (padlet), wprowadzono element grywalizacji klas. Zespół pracował z młodszymi dziećmi (ucząc ich ortografii), wszystkie klasy otrzymały dekalog ortograficzny (który został zawieszony na drzwiach), poza tym każdy uczeń otrzymał zakładkę ortograficzną (opracowaną przez grupę projektową). Działania projektowe wychodziły poza mury szkoły, na terenie gminy zostały rozwieszone plakaty ortograficzne (opracowane przez grupę) oraz dzięki współpracy z Gminną Biblioteką Publiczną w Rogowie każdy chętny czytelnik otrzymał, do wypożyczanej książki, zakładkę ortograficzną. Także środowisko lokalne było zaangażowane w realizację wyzwań, warsztaty poprowadzili miejscowi ludzie kultury i sztuki, zaangażowano absolwentkę szkoły oraz nawiązano współpracę z Państwową Wyższą Szkołą Zawodową w Raciborzu.
Działania realizowane w ramach projektu:
1. „Ortografia is the best” ;) Założenie zespołu, podział na grupy. Dyskusja nad planem działań, wybór ról.
2. Zakup tabletów. Grywalizacja, spotkanie w grupie.
3. Testowanie skuteczności nowych rozwiązań ortograficznych na uczniach szkoły. Spotkania z uczniami. Gry ortograficzne stworzone przez uczniów - granie w planszówki.
4. Temat : Potworzaki. (Przeprowadzanie ankiet na dysku google; wymyślenie potworzaków; nazwy z zasadą ortograficzną, wybór 10 najlepszych)
5. Ogłoszenie Szkolnego Konkursu : Namaluj Ortograficznego Potworzaka.
6. Spotkania ortomisiaków - wybór najlepszych prac, nagrodzenie zwycięzców, utworzenie dyplomów. Praca nad plakatami (canva), praca nad hasłem reklamującym Ortomisję : „Baw się z nami potworami”.
7. Warsztaty - spotkanie z absolwentką naszej szkoły, p. Joanną Glassman, autorką książki „Ortografia obrazkowa”, twórczynią filmików na youtube o tym samym tytule.
8. Spotkania grupy: modyfikacja działań - tworzenie plakatów. Zapoznanie z projektem lokalnej społeczności (rozwieszenie plakatów popularyzujących prawidłową pisownię na terenie gminy Gorzyce).
9. Warsztaty - współpraca z Państwową Wyższą Szkołą Zawodową w Raciborzu, z P. dr Sabiną Musioł oraz studentami uczelni. Zorganizowanie dla uczestników projektu Ortomisja warsztatów dotyczących umiejętności tworzenia filmików . Dzięki warsztatom uczniowie zdobyli umiejętność projektowania oraz montowania filmików.
10. Promocja ortomisji. Publikowanie na szkolnym fanpage filmików dotyczących zasad ortograficznych .
11. Ogłoszenie konkursu ortograficznego Namaluj Ortograficznego Potworzaka (w zamian „Zwariowana forma ortograficzna”).
12. Grywalizacja - kahoot, szkolne rozgrywki.
13. Konkurs : Zostań Szkolnym Mistrzem Ortografii ! W konkursie brali udział wszyscy uczniowie klas 4-8.
14. Stoworzenie dekalogu ortograficznego. Opracowanie treści, formy; wydrukowanie w postaci plansz zawisły na drzwiach każdej klasy szkoły.
15. Wyzwanie ortomisji - ORTOZAWODY : ortoberek, ortoskoki, ortozbijak, biegane dyktanda itp. Popołudniowe spotkanie z uczniami szkoły, wspólne zabawy, integracja.
16. Ogłoszenie szkolnego konkursu : Ortograficzne Piórko.
17. Stworzenie ortograficznych skrzydeł - ścianki do sesji zdjęciowej.
18. Projektowanie zakładek ortograficznych do książek, plakatów promujących Ortomisję - każdy uczeń szkoły otrzymał ortograficzną zakładkę, a dzięki współpracy z Gminną Biblioteką Publiczną w Rogowie zakładki zostały rozdane społeczności z terenu gminy.
19. Przeprowadzenie przez uczestników Ortomisji warsztatów dla uczniów klas 1- 3, w czasie których uczestnicy projektu przekazali swoje umiejętności najmłodszym dzieciom.
20. Spotkanie online z P. Magdaleną Żerek - dziennikarką, promotorką kultury, autorką strony literackiej „Czytam To”, członkinią zarządu Polska Sekcja IBBY - tematem spotkania była rola literatury w kształtowaniu umiejętności pisania.
21. Podsumowanie projektu : ortograficzny przystanek. Happening, wesoły występ uczestników ortomisji.
Projekt zakończono celebracją, w trakcie której uczniowie przy pizzy wypowiadali swoje refleksje na temat podejmowanych działań. Zrealizowano wszystkie założone cele.