Podstawowe sfery działalności pedagoga szkolnego to:
Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów.
Organizacja i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej:
wspieranie rodziców w rozwiązywaniu przez nich problemów wychowawczych oraz pedagogizacja rodziców;
współpraca z wychowawcami i innymi nauczycielami w zakresie indywidualnej pracy z uczniami sprawiającymi problemy wychowawcze lub w razie potrzeby interwencja w klasach;
prowadzenie stałych zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (np. z dysleksją) oraz dla innych uczniów mających trudności w nauce;
prowadzenie doraźnych lub stałych zajęć dla uczniów potrzebujących wsparcia np. w trudnych sytuacjach życiowych- ( w zależności od potrzeb);
dodatkowo prowadzenie zajęć logopedycznych dla uczniów z wadami wymowy.
Działalność profilaktyczna:
współudział w opracowaniu rocznego Szkolnego Programu Wychowawczego i Profilaktycznego, z końcem każdego roku dokonanie analizy stopnia realizacji zadań Programów;
organizowanie lub wdrażanie różnych programów profilaktycznych związanych z promocją zdrowego stylu życia , zapobieganiem sięganiu uczniów po środki uzależniające uodparnianie uczniów na inne zagrożenia cywilizacyjne.
Współpraca z różnymi instytucjami społecznymi na rzecz ucznia takimi jak: Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna(postulowanie kierowania uczniów przejawiających poważne trudności na badania , organizowanie badań na terenie szkoły , konsultacje w sprawach uczniów), OPS ( organizowanie pomocy materialnej ), Policja, Sąd Rodzinny, pełnomocnik d/s uzależnień i inne.